Friday, April 29, 2011

Dia Pergi Jua, ='(

Salam people and hi there!

Sangat lama da tak post kat sini kan? I am into a superb-busy zone. Semester nih banyak sangat tuntutan. Automatically, ia menuntut super-banyak pengorbanan. Allah bagi banyak nikmat kat saya untuk satu semester. Allah bagi saya peluang to represent USIM in Client Counselling Competition for National Round kat Terengganu, Allah bagi saya nikmat to represent the Faculty in N.C Cup Debate, Allah bagi saya nikmat merasa udara di Singapura untuk barang sehari, Allah bagi saya peluang to hold the title of in the so-called 'list'. Allah bagi banyak sangat nikmat pada saya.

Dan, begitu juga dengan hak Allah untuk turunkan ujian yang Maha Hebat buat saya. Saya redha. Saya tak pertikaikan langsung kenapa Allah uji saya sebegini. Saya terima. Ujian ini sangat berat. Kadang kala saya rasa macam tak mampu nak pikul ujian nih.

Isnin 25 April 2011, hari yang buat air mata saya jatuh secara rasmi nya di hadapan khalayak ramai sepanjang perjuangan saya selama 4 tahun ini di USIM. That morning, I was having my Land Law II Final Examination. Sebelum exam, macam kebiasaan, I did call my parents. Time call mak;

Mak; Assalamualaikum, kak.

Nora; Waalaikumsalam, mak. Mak, orang nak exam pagi nih. Mak doakan eh mak.

Mak; Okay, kak. Mak doakan. Mak cuma nak bagi taw, nenek tak sihat sangat. Malam tadi, admitted to Rejang Specialist.

Nora; Betul ke, mak?

Mak; Ye, kak. Takpe. Focus on your exam okay. Insya Allah, nenek okay.

Nora; Okay, mak.

Then, I went to the Examination Hall. In the hall, tengah exam lebih kurang 10.00 a.m, mata sebelah kiri berkelip lama. As if it was the signal yang I lost my granny. If only I knew. But, I couldn't manage to know.

Normally, lepas exam I will surely turned on my phone. But, on that day I forgot to do so. Lepas ke kaunter Faculty, then I managed to check on my carry marks dekat my lecturer's room for Evidence Law II. Then, while I was waiting for Nana and Pika checking for their marks, I turned on my phone. I got a message from my bapak. It sounds; " Salam. Nek Wan passed away 9.40 a.m".

Allah sahaja tahu how did I feel at that moment. I couldn't think straightly. Then, I called my mum;

Mak; Kak,

Nora; Mak, betul ke nenek da takde?

Mak; Ye, kak. Mane kakak taw?

Nora; Bapak did text me. Mak, tak sempat jumpa nenek.

Mak; Takpe, kak. Focus on your exam dulu. Then, balik eh. Mak nak uruskan nenek.

Then, I dissatisfied. I called my aunt (Anjang);

Nora; Anjang, nenek da takde? (Crying out loud)

Anjang; Ye, sayang. Allah lebih sayang kan nenek.

Nora; Anjang, Nora tak sempat nak jumpa nenek. Lagi 2 minggu nak balik.

Anjang; Sabar Nora. Kami pun tak sempat nak jumpa nenek. Ni Pak Anjang nak cakap.

Nora; Ustaz, Nora tak sempat jumpa nenek. Sekejap je lagi 2 minggu.

Pak Anjang; Nora, dengar sini. Semua orang akan lalui perkara yang sama mcm apa yang nenek tengah lalui sekarang ni. Kita kena redha lepaskan dia. Allah lebih sayang.

Nora; Okay, Ustaz. Thankyou.

Then, when i got back home and sepanjang di rumah, I did cry on my own. I don't even want to burden my housemates. My friend did text me. It was Zainab. The text sounds;

" Nora, kite faham ape yang Nora rasa. Kite kena redha kan. Memang kite sayang nenek kite. Tapi, alangkah bersyukur nya bila orang yang kita sayang tu, Allah lebih sayangkan mereka. Kan? "

The text made me realize that I must wipe the tears and sedekahkan Yasin. I took my bath. And, I did all the things with tears. It happened just in a blink of eyes. Apa yang berlaku taught me that; Janji Allah itu pasti. Allah tak tunggu lagi 2 minggu even I am having my Final sekali pun. And, the same goes to Abil. Kun Fayakun. I lost my granny. And, I even didn't have any chance to meet her up for so many months before her last breath. Dah Allah tulis yang both of me and Abil hanya akan melawat pusara Nekwan.

Saya redha ketentuan itu. Saya terima. Saya tahu Allah tengah menjanjikan sesuatu ganjaran buat saya jika saya mampu memikul ujian ini dengan sabar dan sentiasa mengingati Nya. Tetapi, saya cuma ralat. Saya selalu bertangguh bila masa nya nak menghubungi nenek. Ini lah pengajaran yang Allah cuba nak saya faham.

If you love someone, jangan simpan rasa tu. Buang ego. Tak mati kalau kita buang ego tu. Dan tak mati pun kalau kita mintak maaf kat sesiapa je. I learnt that. And, I don't even want to repeat the same mistakes again and again. Jangan sampai terlambat. Jika takdir orang tu meninggalkan kita terlebih dahulu, biarlah dia pergi dalam keadaan yang dia tahu kita sayang pada dia. Dan, jika dalam keadaan kita yang akan pergi dahulu, biar lah semua orang tahu dan simpan dalam hati mereka yang kita sayangkan mereka.


To the relatives; I am sorry. I am so sorry for not being there at the most crucial moment. I really wish that I can be there. But, I couldn't. ='(

To my housemates; Nana, Pika, Piza and Inaz, my friends; Farah, Kak Syu (yang sudi bekalkan bahu time i was crying out loud), Kak T, Zainab, Jannah, Kak D, Inche' Diddy and those yang sentiasa mendoakan saya agar tabah and to all the condolences, thankyou. Only Allah can repay all the kindnesses! Thankyou. Jazakallahu khairan kathira.

Malam semalam; I did read Abil's blog. Itu yang mendorong saya to blog saat ini. Ini apa yang saya rasa secara peribadi nya. Ketika saya baca blog Abil, air mata saya jatuh lagi. Saya teringat all the things related to Arwah. Sememangnya, Allah menguji saya. Saya redha. Saya terima ujian itu. Al- Fatihah buat Allahyarhamah Hajah Salbiah binti Haji Deris.

Topic untuk my next entry!
"Orang kata saya ni bukan agen pendamai, saya ni lebih cenderung untuk melaga-lagakan pihak. Orang boleh kata apa saja yang mereka mahu. Saya terima. Tetapi, ingin saya ingatkan that; you are not in my shoes. As you are not in my shoes, then you have no right at all to judge me whether I did act sebagai agen pendamai ataupun tidak. But, after all, thankyou for the harsh words. Saya terima. Tetapi, jika ujian sebegini yang menimpa anda, ingatlah apa yang anda pernah tuturkan kepada saya. Dan, pada waktu itu, anda akan rasa apa yang saya rasa. Saya tidak mendoakan supaya bencana menimpa anda tetapi saya sentiasa mendoakan agar hidayah Allah akan sampai kepada anda, tetapi hidup ini ibarat roda. Semua orang pasti akan merasa di uji kan? Saya doakan agar anda akan tabah sekiranya Allah turunkan ujian pada anda. Kita hamba. Tidak ada sesiapa pun yang akan terkecuali daripada ujian Nya termasuk lah anda. Apa pun, thankyou for making me realize yang saya hanya setahun jagung. Terima kasih kerana mengingatkan saya bahawa saya perlu lebih berusaha lagi untuk berjaya dan keluar dari USIM dengan kejayaan. Terima kasih kerna membuatkan 'kami' lebih tabah. Terima kasih atas segala-galanya. Saya hargai setiap perbuatan anda kepada saya. Saya redha. Dan, ketahuilah, dari jauh sudut hati saya, saya telah memaafkan anda. Dan sekira nya ada kesalahan di pihak saya, saya mohon maaf regardless who you are to me. Semoga rahmat Allah akan sentiasa bersama anda dan semoga anda sentiasa berada di dalam peliharaan Nya. Jazakallahu khairan kathira!" =)


Thankyou and sorry for everything. And, lets the love heals all the hurts! Lets forgive and forget! I am saying that sebab life is so short. Live life to its fullest. And, never hold grudge because it is bad for your health!

l.o.v.e,
nora the pejuang keamanan? haha. might be. <3

2 comments:

faiznaimi said...

Salam takziah dari akak.......

nurainniebolhassan said...

thankyou kak naimy, =')