Tuesday, November 27, 2012

The Journey

Salam, readers! 

Finally, I am updating my blog with my new status. Am not married yet. Hehe. Walaupun mungkin hati sudah dicuri. Aww. Ahh. Forget about the love matter for a while. What I meant is; I am now officially graduated from Islamic Science Uni of Malaysia. 

Saya ada banyak benda nak tulis. Banyak sangat. Tak taw la karang nak end up this post macam mane. Finally, I have officially accomplished my studies and am an undergraduate of Syariah and Law. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Allahu Akbar!

Apa yang saya genggam hari ini adalah berkat doa semua yang tak pernah berhenti untuk terus percaya yang saya mampu melakukan sesuatu yang saya rasa saya tak mampu nak lalui pada 2007. It is a 5 years programme. Dah mcm amek Medic. Mcm amek Dentistry pun jugak. Saya pernah putus asa. Saya pernah decided untuk berhenti belajar beberapa kali.

Hari kelima di USIM, saya called mak dan bagitahu saya nak balik sebab saya rasa saya tak mampu nak survive bila berjauhan dengan family dan saya rasa saya tak boleh cope up dengan environment kat sana. Mak cakap, kalau balik kampung pun bukan saya boleh buat apa. Amboi. Sentap kau. Mak pesan kuatkan hati dan ingat family. And, I decided not to give up sebab bagi saya kalau orang lain percaya yang saya mampu untuk habiskan pengajian selama 5 tahun nih, kenapa saya sendiri tak boleh nak yakin atas kemampuan saya kan?

Dan, hari ini, saya dah boleh cakap, 5 tahun dah berlalu. Dengan pantas nya. Sangat pantas. Dan, saya mampu harungi setiap ujian, setiap dugaan untuk 5 tahun. Tak kira apa jugak cubaan yang Allah bagi. Air mata memang wajib. Mungkin orang nampak saya happy go lucky. Tapi, dalam hati, Allah knows better. 

Perjuangan ini tak mudah. Perjuangan ini menuntut terlalu banyak pengorbanan dan juga air mata. Tetapi, berkat doa dan kesabaran semua, saya dapat apa yang saya impikan dari sekolah lagi. Nak pegang ijazah. Nak bagi parents saya rasa bangga of having me as their daughter. Saya taw saya selalu buat parents saya risau, saya selalu buat parents saya marah. Saya selalu buat salah. Saya bukan anak yg baik.

Tp, Allah bagi saya kesempatan untuk bagi mereka gembira pada hari graduasi yang lepas. Alhamdulillah. Saya hari ini, adalah hasil dari sentuhan kedua orang tua saya. Yang tak pernah gagal curahkan kasih sayang pada saya sejak saya lahir. Yang tak pernah biarkan saya dalam kekurangan sentuhan ibu bapa. Yang sentiasa sokong apa jua keputusan yang saya buat. Yang sentiasa betulkan kesalahan saya. Yang sentiasa percayakan saya mampu capai apa yang saya impikan di saat saya rasa saya tak sendiri yakin pada diri. 



Biar banyak mcm mana pun duit saya bagi kat mereka, itu tak mampu nak balas jasa mereka. Hanya Allah sahaja yang mampu balas segala yang mereka dah hulurkan buat saya semenjak 25 tahun yang lepas. Hari tu, selepas perarakan keluar dewan, saya keluar dan cari mereka. Saya nak mereka lah orang pertama yg saya peluk selepas dapat skrol. Saya nampak parents saya nangis. Saya nampak mata bapak berair. Mak tak payah cakap lah. Ratu air mata. Saya pun nangis.*dan sekarang pun tgh leleh*  Saat tu, hanya Allah yang taw perasaan saya. 

Bila dah dapat skrol, segala benda pahit yang kita tanggung untuk tempoh yang lama, rasa hilang. Dah tak rasa apa-apa. Semua dah terbalas. Alhamdulillah.

Kejayaan ini bukan platform untuk saya bangga diri sebab kejayaan ini bukan kejayaan mutlak. Dan, saya tidak berseorangan mencapai kejayaan ini. Kejayaan saya, kejayaan semua. 

Untuk guru-guru dan pensyarah-pensyarah; Terima kasih atas ilmu dan didikan yang saya akan bawa sampai bila-bila.Terima kasih kerana sentiasa bersabar dengan saya because I do admit that I am not a fast learner and not that really hardworking. Jasa kalian tak mampu saya balas. Hanya doa yang mampu saya titipkan dengan harapan semoga kalian berada di bawah peliharaan kasih dan cinta Allah. 

Untuk Miss Fadhlina; Thank you for everything, Miss. Thank you for being so concerned. Thank you sebab didik saya untuk jadi somebody dan selalu inject saya dengan semangat whenever I am in need. You are the one who can always read my mind and my expression. Teringat waktu tutorial Company Law. Miss yang dapat baca what was inside me waktu tu yang orang lain belum tentu dapat baca apa yang ada dalam hati saya. And, that was my first time entering the so-called "Bilik Disiplin" sebab Azim and Syu pernah masuk jugak. Hehe. Setiap sentuhan kasih sayang dari Miss, saya takkan lupa. Semoga Allah sentiasa jaga dan beri yang terbaik untuk Miss. Ameen! 

Untuk kawan-kawan, adik-adik, my mooting family di USIM; Thank you for the memories. Sometimes, we fought. Sometimes, we argued. Sometimes, we laughed sampai lupa diri. No matter what, we swam and sank together. Itu yang buat kasih sayang semakin kuat. Kalau dah busy dengan tasks masing-masing, sampai berhari-hari tak jumpa. Tapi, itu tak pernah gugat kasih yang ada. Sorry for everything and thank you, guys!

Untuk housemates; Nana, Pika, Piza, Nad; Korang tetap yang terbaik. Teringat waktu main Uno sambil jerit-jerit. Mmg serabai. Hehe. Thank you for accepting me the way I am. Sorry ya for any mistakes that I have done. Halal makan minum ye. =')

Nana and Jannah; Korang taw la nape kite letak nama korang. Thank you sebab faham kite. Kite stress sebab keje melambak. Thank you sebab sentiasa ada dengan kite through hell or high water. Na, ko siap escort sampai Terengganu untuk NCC Competition 2011. Ko ketuk pintu kite setiap hari tak kira kite tuang kelas ke tidak.  Na, ko ingat tak pasal duit hilang dalam prebet? Lawak kot muke ko. And, now I am missing all the memories that we used to share together. Jannah, thank you sebab ko selalu tadah telinga setiap kali kite perlu tempat nak share. Nak marah lama-lama pun tak tahan tengok muke ko. Haha. Ingat ea International Mission kite taw? Kite sayang korang! 

Oh. Ade sorang lagi. Adie Chan. Die bukan muallaf ye. Adiatul. Okay. Perempuan. Haha. D, jangan marah kalau ko bace ye post nih. Thank you, D sebab ko selalu ada masa dengar ape je aku nak cakap dari soal study sampai lah soal hati.  Walaupun aku tak selalu ada bile ko perlu aku. Aku nih jahat sikit. Sikit je. Yang selebihnya, aku comel. Haha. Aku rindu waktu kite g overnight. Aku dengar je suara ko waktu kat KLIA tu, aku terus je leleh. Insya Allah, ada kesempatan, ada rezeki, kita jumpa lagi ye, D. =')

Dan untuk semua yang sentiasa mendoakan saya; Terima kasih yang tidak terhingga. Saya tak jadikan apa yang saya genggam hari ini platform untuk saya bangga diri. Jauh sekali nak lupa diri. Doakan saya terus istiqamah ye dan ditetapkan hati. Semoga apa yang saya kecapi hari ini, menjadi inspirasi kepada insan lain dan saya mampu membantu agama Allah. 

Terima kasih semua! 








The journey is not easy as what outsiders think. Hanya orang yang pernah melalui jalan yang sama akan faham apa yang saya rasa. Semoga Allah redha. Semoga saya lebih kuat untuk terus berjuang dan membela agama Allah. Ameen!

Congratulations, all!

With love and hugs,
Nora. =')

5 comments:

Wahnan Asliyam said...

salam noowaa!!! hajar tok...congrats dear for the convo. wahhh akhirnya.... hehe...

nsdahlia said...

proud of u dear :) i've known u not for long but it feels like it is :) i'm glad i got the chance to be ur sister, i'm glad i met a person like u. thanks for all ur advices and support dear. i miss u~

fluerme said...

mok...untuk yang ke berapa kalinya aku nanges pun aku xtau...yg penting aku nak ko tau aku sgt bertuah dpt kenal gn ko w/pun lmbat sikit...itupun lepas budak kelas aku tolak aku mcm smpah :)
hehehehe thanks Mooooooook....luv u till Jannah!!!

nurainniebolhassan said...

Aja; Thank you, dear! Finally kan?? Hehe. Alhamdulillah! <3

Syu; Me too. Am glad that I met a wise and strong person like you. Ktkorg semua lah kekuatan kmk selamak tok. I love you, guys! Da papa perlu, just lemme know ya, dear. <3

Na; Sedih bace comment ko. Ko dah ade bakat nak buat blog Na. Hehe. Na, that is what we called as destiny. Destiny kite utk jadi kawan dan sahabat. Yang waktu takde duit, mmg kering pokai nak mampus. Yang waktu scholarship masuk, sesame mcm nak giler hang out. Yang kalau gaduh dgn ko takleh lame sbb kite tak tahan. Nak kecik hati pun tak blh sbb ko da jampi kite kan dengan minyak senyonyong. Haha. Thank you Na for always being there whenever am in need. Keep in touch ya! Love you! Insya Allah until Jannah. <3

fluerme said...

mok,,da bace, tp tetap sedih weh,,xtaula..da berape hari da ni..jo jgn posted yg sesedih la weh,,ko kene post yg hehappy jew :) baru aku tau ko kat sane gumbira babe :D