Saturday, December 17, 2011

*C.E.R.A.I*




Salam people and hi there!

A bit sad for now. Just read one of my FB friend's status. He kept on repeating to divorce his wife.

C.E.R.A.I. 
It comes with just 5 alphabets. Tapi, kesan cerai tu sampai mati terasa. Mungkin terubat tapi bekas nya pasti tetap ada.

Haish. I know I have no say at all to be pondered by you, young man. But, I really wish boleh cakap dengan dia yang natijah penceraian tu sangat sadis. Tapi, how can I reach hati yang da keras untuk tolong ape yang patut?

I know that I am no body but an outsider kan. Apa yang hanya mampu, I do pray for you both. Walaupun tak kenal rapat, tapi to be frank I have witnessed permulaan rumahtangga korang. And, that is one of the reasons kenapa aku beria-ia sangat nak cuba sampaikan mesej nih pada the young man. Tapi, macam mane?

Reason yang lain, aku sangat trauma dengan penceraian. Time praktikal banyak masjid runtuh yang aku kena tengok. Hampir setiap hari. Ada yang kena ta'lik talak 3 dalam tempoh 14 hari pantang anak ketiga. Mahu nye aku tak nanges pulak kan bile taw keadaan macam tu.

Yeah. As a professional practitioner in Syariah field, aku takleh nak jadi emo sangat. To defend myself, I would rather say that emo bertempat is fine. Takde masalah. Asalkan tak menyusahkan orang lain. Yang lagi penting, asal kan jangan nanges sampai buta. Mungkin jugak, itu antara pengalaman aku yang pertama bila tengok masjid yang di bina dengan bahagia musnah dan runtuh dengan sekali lafaz je.

I know, as a young man, memang takleh nak lari dari buat keputusan terburu-buru. Orang tua pon macam tu. Bila dah nafsu amarah tu menguasai diri kan. What to say. Tapi, we need to bear in our mind yang kahwin cerai nih bukan main-main. Lagi-lagi kalau nak ade zuriat. Nanti sape nak jage and ensure yang zuriat amanah Allah tu dapat kasih sayang ayah dan ibu yang secukupnya kan?

There are so many things to ponder kan?


To that young man in case if you read my post;

Memang anda bukan setabah Saidina Ali,
Memang anda tidak sekuat Saidina Umar,
Tapi,
Anda masih anda keluarga;
yang memerlukan anda dan kesabaran anda untuk mengecap bahagia di hari muka.
Kalau saya sebagai orang luar sayangkan rumahtangga anda, apatah lagi anda sendiri yang bersusah payah untuk membina dan mengekalkan nya kan? [T,T]


p/s; Saya sedar saya tak taw ape sebenarnye yang terjadi. Saya tak berniat untuk masuk campur. Sorry. Saya taw saya tak kawen lagi. Tapi, saya rasa sebagai seorang Muslim yang dah belajar pasal ilmu kekeluargaan, saya bertanggungjawab untuk memandang perkara ini sebagai sesuatu yang serius. Semoga rahmat dan cinta Allah sentiasa memayungi kita.

To readers;
Am coming back! (^^,)



ingatan yang tak pernah padam;
n.o.r.a the explorer =')

No comments: